Jan Rijpstra reageert niet zo netjes op mijn Noordwijk-serie

In het Leidsch Dagblad verscheen mijn serie over de verstrengeling van vastgoed, horeca en politiek, met een historische terugblik en beschrijving van de cultuur. De burgemeester reageerde op zijn eigen manier.

De serie is in uitgebreide vorm hier te lezen. In reacties werd vooral op de boodschapper ingehakt, wat te zien is als een bevestiging van de vele feiten in het onderzoek op een rij gezet. Dat hakken op de man is cultuur in Noordwijk en de burgemeester doet eraan mee in zijn Nieuwjaarsspeech:

‘Belangrijk is om informatie van alle kanten tot je te nemen, feiten te vinden en daarop je mening te baseren. En het belangrijkste is dat je kunt uitleggen hoe je tot je besluit of conclusies bent gekomen; dit geldt ook voor onderzoeksjournalisten.’

Burgmeester Jan Rijpstra zegde aanvankelijk een vraaggesprek toe voor deze serie. Later trok hij deze belofte weer in. Van heel veel moed getuigde dit niet, maar het staat iedereen vrij zelf te bepalen of hij/zij een interview wil.

In zijn Nieuwjaarsspeech meende Jan Rijpstra er wel over te moeten oordelen, en wel met de volgende uitspraak:

De kop in een artikel van enkele dagen geleden:   ’De teloorgang van een toeristenplaats’ geeft geen juist beeld. Het jaar 2017 gaat heel veel brengen. Een greep:  Hotels van Oranje; Gat van Palace; terrein voorheen Bloemenzee; SJC; Offem-Zuid; parkeeraanpak; herinrichting Parallelboulevard; herinrichting Kerkstraat en Kloosterplein.  Maar teloorgang: onzin. Een gemeente met zo’n rijk cultureel en sportleven in een van de mooiste gebieden van Nederland.’

Zou ik ook zo doen. Handig: je vrouw zegt dat jij je aan alle kanten laat ringeloren en dat de verf in huis overal vanaf bladdert en jij zegt: maar we gaan volgend jaar wel mooi vier keer met vakantie.

Die kop koos ik niet, maar de heer Rijpstra miskent niet alleen het thema van de serie bewust, de grote invloed van vastgoedinvesteerders op de politiek, maar rukt een kop uit z’n verband. Het citaat in het vijfde artikel, dat gaat over het slopen van hotels en bouwen van appartementen, luidt als volgt:

‘Maar de laatste decennia verloor Noordwijk zijn grandeur. Ryanair en Easyjet vliegen goedkoop naar mooi weer. Booking.com drukt de hotelinkomsten, net als Airbnb. Toen kwam er ook nog een crisis. Tegen zoveel klappen is niet op te boksen. „Daarmee is definitief een einde gekomen aan een weekje Noordwijk boeken. We transformeren alles naar lucratieve appartementen met daar omheen horeca”, vat ex-wethouder Leon van Ast de teloorgang van Noordwijk als vakantiebestemming samen.

Het gaat dus over de ‘teloorgang’ van het verblijfstoerisme, van Noordwijk als vakantieplek voor wekenlang verblijf. Zoals ik m’n zesde artikel schrijf, blijft Noordwijk een zeer aantrekkelijke gemeente om te wonen en naar het strand te gaan . En natuurlijk staan er veel goede plannen op stapel, met de crisis achter ons en verkiezingen in 2018 in het vooruitzicht. Daar zijn we het wel over eens.

Maar ik had van Jan Rijpstra wat meer sportiviteit verwacht…

Comments are closed